2011. március 19., szombat

Esztekercs - alapító okirat

Bruchim ha baim! = Üdvözlet mindazoknak kik erre járnak! Ez itt Eszter online tekercse, annak is az első fejezete, ami - véletlenül sem véletlenül - ma, jelesen Purim ünnepén lát napvilágot  - ha van olyan itt egyáltalán az interneten, úgyhogy egyben Hag Purim Sameach =  Boldog Purimot!

És hogy miért éppen ma?  Anno, a teremtés utáni 5741. évben szüleim Eszternek kereszteltek el (sic!). Így lettem én Paradicsom Ádám női változata: Susán Eszter. (Aki Eszter könyvét még nem olvasta, annak két szóban a poén, hogy az Eszter könyvében leírt események mind Susán városában játszódnak.)

A Susán név, apám családneve amennyire tudom rendes, becsületes magyar név, ritka, de létezik, és nagyon valószínű, hogy sem a zsidókhoz sem a perzsákhoz nem köthető - így Susán és Susán pusztán két azonos alakú szó, ami mást jelöl, ráadásul mindkettő tulajdonnév. Ez már csak azért is érdekes, mert Eszter története épp az ilyen és hasonló megtévesztésekről, álcákról szól. Meg persze a Sorsról (Purim = Sorsvetés) - vagyis arról, hogy véletlenül kapjuk-e nevünket, sorsunkat.

"Minden embernek van neve" - írja a héber költő, Zelda -

"(...) Each of us has a name
given by our enemies
and given by our love


Each of us has a name
given by our celebrations
and given by our work


Each of us has a name
given by the seasons
and given by our blindness


Each of us has a name
given by the sea
and given by
our death."


A képen is ez az ismétlődő mondat látható street art formájában, Jeruzsálem belvárosában egy félreeső falon -  persze itt az egész megkérdőjeleződik - no meg kiegészül egy másik világba átcsusszanó űrlény farkával...

Jeruzsálem nem csak azért tartozik most ide, mert az ún. "Susán Purim" tipikusan Jeruzsálemhez köthető, hanem azért, mert itt, tekercsem első fejezeteiben bőven lesz még szó Jeruzsálemről, ugyanis Jeruzsálemben lakom egy rövid ideig és ez a hely rengeteg érdekességgel szolgál és persze sokat utazom közben - ma még Budapest, de hétfő este már New York!


Szóval Purimról - vagyis a sorsról csak annyit, hogy a szüleim bár ismerték Eszter történetét,  annyira mégsem, hogy a város nevére emlékezzenek, tehát a stílusos névadás nem volt tudatos - de talán nem volt véletlen.

Olyan tíz éves lehettem, mikor az iskolában az egyik osztálytársam, a Sinkó egy furcsa és számomra idegesítő vigyorral a száján szólt, hogy "Benne vagy a Bibliában!". Akkor hazamentem kérdőre vontam az anyámat,  hogy mit jelentsen ez, de ő is csak meglepetten nézett. Aztán utánanéztem a történetnek. Így kezdődött, és aztán fokozatosan alakult ki bennem az a tudat, hogy a nevem különös jelentőséggel bír, s életem egy adott értelmi-érzelmi síkon akarva-akaratlanul rezonál a nevemmel, így akár ezzel a többezer éves történettel. is.  


Konkrétan az Eszter könyvéből négy alapvető dolgot érzek relevánsnak saját életem szempontjából


1. zsidóság iránti elhivatottság;
2. hódítás és bódítás
3. "inter-marriage" 
4. a nők kiszolgáltatott helyzete

Ezutóbbira egy furcsa, holisztikus megoldás:

Jeruzsálem egyik 100 Forintos boltjában bukkantam rá erre a szuperhősre -
egyszerre férfi és nő, és az a neve, hogy Super Change

Az 1-es ponthoz röviden annyit, Eszter felvállalta a zsidóságát - nem zsidó - olykor zsidóellenes  környezetben - ezzel én is így vagyok. Mi több, Eszter elköteleződött a zsidó nép megmentéséért - s ha ilyen nagyszabású projekt nekem nem is jutott - (eddig még) - mégis valahogy a magyar zsidó revival  egyik amazonja lettem - Marom, Sirály, Mózes, Dor Hadas - mindenütt a kezdetektől és a mai napig aktívan ott vagyok.

A 2-es pontra mindenki asszociáljon valamit!

A 3-as pont a szüleim története - valamint különleges diaszpórába vetettségem - ez a hihetetlenül zsidó név  eredetileg egyáltalán nem zsidó - hiszen sem az Eszter (eredetileg Hadassza) sem a Susán nem zsidó nevek.

A 4-es ponthoz meg csak annyit, hogy ha jól meggondoljuk, tartalmilag elég problémás Eszter története. Értelmetlen mészárlással végződik - és a megmenekülés, a fő cselekmény Eszter fizikai adottságainak kihasználása: testét,  egész lényét a király rendelkezésére kell bocsátania, ami a legnagyobb jóindulattal is kierőszakolt kurtizánság.

there is something missing
from this story:
someone
somewhere
doesn't bother to say
whether Esther
actually liked
King A

(Michelene Wandor, részlet)

Szóval lesz itt Jeruzsálem, nők, szuperhősök és minden egyéb őrültség! Addig meg hogy teljes legyen az Eszterünnep indulokk a Gödörbe az "Átváltozás ünnepére"!

Búcsúzóul pedig Daniel legújabb szövege Eszterről:


1 megjegyzés:

  1. Hello! Susán Tamásnak hívnak,és én is a vezeték nevem eredetét keresem.Talán tudsz róla valamit amit itt nem olvastunk? Előre is köszi. Susán Tamás stomi211gmail.com

    VálaszTörlés